Blog ini telah di lahirkan untuk menjejaki rentetan perjalan kehidupan kami sebagai seorang IBU / EMAK / MAMA / MUMMY / UMIE / BONDA & ABI / ABAH / PAPA / DADDY / WALID / AYAHNDA kepada permata hati kami. Blog ini juga untuk di jadikan kenangan kepada permata hati kami untuk memahami suka duka perit pedih gembira bahagia tatkala membesarkan mereka. Harapan kami agar anda semua sudi berkongsi pengalaman / pendapat / buah fikiran / cadangan dan sebagainya dengan menitipkan sedikit nasihat bernas untuk permata hati kami di ruangan komen. Terima kasih dan semoga hidup anda di rahmati oleh-Nya. BUT AM NOT MOMMIES-TO-BE ! just wanna share the ILMU & Experienced from frens that I know serba sedikit. haha !

Fan Pages : HERNYZAR HELMIZAN

♥ ILMU : Seafood during pregnancy ? ♥

hari tu kita cakap pasal ♥ ILMU : Durian VS Kehamilan ♥ kan ? apakah boleh makan durian yang sedap lagi mengancam itu ketika hamil. so hari ni nak share pasal seafood lak. bonda percaya ramai ibu ibu kat luar sana yang sgt GILAkan seafood. let's check it out !

Kebanyakan ikan dan kerang-kerangan adalah selamat dimakan semasa kehamilan, dengan syarat ia dimasak dengan betul. Beberapa jenis sushi (seperti ketam kukus dan belut yang dimasak) boleh dimakan semasa kehamilan. Walau bagaimanapun, anda boleh memilih untuk mengelakkan daripada makan semua jenis makanan laut mentah.

Makanan laut segar dan mentah amat berisiko tinggi sebab ia mengandungi parasit seperti cacing pita yang jika menjadi terlalu besar akan merampas nutrien dari badan anda yang diperlukan oleh bayi anda. Membeku dan memasak akan membunuh parasit. Oleh sebab ini, kebanyakan restoran Jepun yang mengkhusus dalam sushi menggunakan ikan yang dibekukan berbanding dengan ikan segar. Anda boleh bertanya pada pihak restoran jika mereka membekukan ikan sebelum menghidangkannya secara mentah. Kebanyakan restoran menyelar sedikit ikan di bahagian luar, kemudian hidangkannya mentah tetapi anda akan lebih selamat jika anda memesannya supaya masak sepenuhnya.

Tiram, kerang, lala dan kerang-kerangan lain perlu dielakkan semasa kehamilan, kecuali ia adalah sebahagian daripada hidangan masakan panas dan dimasak dengan sepenuhnya. Ini adalah sebab, apabila mentah atau separuh masak, jenis-jenis makanan laut ini mungkin dicemari dengan bakteria dan virus berbahaya yang boleh menyebabkan keracunan makanan. Wanita hamil mudah kena keracunan makanan sebab kehamilan akan merendahkan sistem imuniti. Bakteria and virus selalunya dibunuh dengan cara masak yang sempurna yang membuatkan kerang-kerangan ini selamat dimakan.

Untuk keselamatan makanan laut di rumah, anda perlu masak kebanyakan makanan laut hingga suhu dalaman sebanyak 63 darjah C/145 darjah F selama 15 saat. Jika anda tidak mempunyai termometer, garis panduan yang disenaraikan di bawah akan membantu anda menentukan sama ada makanan laut itu sudah masak sepenuhnya atau tidak.

Bagi ikan: masukkan hujung tajam pisau ke dalam isi dan tarik ke tepi. Bahagian tepi sepatutnya legap dan bahagian tengah sedikit jernih dengan serpihan akan mula terasing.

• Biarkan ikan selama tiga hingga empat minit untuk masak sepenuhnya.

• Udang dan udang galah akan bertukar ke warna merah apabila telah masak; isinya akan menjadi legap dan berkilau. Kekapis akan berwarna putih susu atau legap dan padat. Kerang tidak akan mempunyai darah.

• Bagi lala, kupang dan tiram, perhatikan tempat bukaannya yang menandakan ia sudah masak sepenuhnya. Buangkan semua yang masih tertutup selepas memasak.

• Apabila memasak makanan laut menggunakan ketuhar gelombang mikro, pusingkan hidangan beberapa kali untuk memastikan masak dengan rata. Selepas membiarkan hidangan seketika, periksa makanan laut di beberapa poin dengan termometer untuk melihat sama ada ia telah mencapai suhu yang sepatutnya.

Satu kebimbangan mengenai masakan laut, mentah atau dimasak, ialah pencemaran oleh pencemar persekitaran seperti PCB (poliklorin bifenil) dan dioksina. Disarankan supaya wanita hamil mengelakkan daripada makan terlalu banyak ikan berminyak sebab ia cenderung mengandungi pencemar ini berbanding dengan ikan isi putih. Walau bagaimanapun, anda perlu makan sedikit ikan berminyak sebab ia mengandungi asid lemak omega-3 dan vitamin dan nutrien lain yang baik untuk anda dan bayi anda yang sedang membesar. Hadkan pengambilan ke dua hidangan seminggu. Terdapat banyak pilihan, termasuk ikan-ikan:
salmon

trout
kembung
hering
sardin
pilchards atau sardin jenis besar
salai
belut
teri
tuna segar
bilis
Wanita hamil perlu elak dari makan ikan yu, ikan todak dan ikan mersuji sebab kandungan tinggi merkuri dalam ikan-ikan ini yang boleh membahayakan pembentukan sistem saraf bayi anda. Anda juga perlu menghadkan jumlah tuna yang anda makan sebab ia mengandungi jumlah merkuri yang tinggi secara relatif.

Selamat menjalani proses kehamilan buat ibu ibu tersayang. *hugs*

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...