Blog ini telah di lahirkan untuk menjejaki rentetan perjalan kehidupan kami sebagai seorang IBU / EMAK / MAMA / MUMMY / UMIE / BONDA & ABI / ABAH / PAPA / DADDY / WALID / AYAHNDA kepada permata hati kami. Blog ini juga untuk di jadikan kenangan kepada permata hati kami untuk memahami suka duka perit pedih gembira bahagia tatkala membesarkan mereka. Harapan kami agar anda semua sudi berkongsi pengalaman / pendapat / buah fikiran / cadangan dan sebagainya dengan menitipkan sedikit nasihat bernas untuk permata hati kami di ruangan komen. Terima kasih dan semoga hidup anda di rahmati oleh-Nya. BUT AM NOT MOMMIES-TO-BE ! just wanna share the ILMU & Experienced from frens that I know serba sedikit. haha !

Fan Pages : HERNYZAR HELMIZAN

♥ ILMU : Khasiat Susu Badan ♥

As'salam dan Salam Sejahtera para pembaca.
hari ni Sara nak share berkenaan Khasiat Susu Badan.
jom kita lihat apa khasiatnya.

  • Susu ibu lebih mudah dihadamkan.
  • Susu ibu TIDAK mengandungi bahan-bahan kimia.  Susu ibu penuh dgn zat dan nutrisi yang di perlukan oleh bayi. masih ingat dengan kes melamin dalam susu formula di China ? itu cukup membuktikan susu formula tidak selamat sepenuhnya. kita tidak tahu apakah yang di labelkan adalah benar atau tidak. kalau boleh menyusu badan teruskan dengan susuan badan.
  • Susu ibu menjimatkan kos & masa. rata-rata susu formula semuanya berharga puluhan ringgit. mahal ! susu formula memerlukan masa utk di bancuh. membasuh botol susu dan penggunaan yang terhad. setiap masa anak merengek kene bancuh susu. dengan susu ibu TIADA MASALAH ! TIADA KOS TAMBAHAN. susu ibu tersedia di badan x perlu membayar pn. cukuplah dengan DOA / ZIKIR pada Allah taala bersyukur di atas kurniaanNya. menjimatkan masa di mana tatkala anak merengek angkat baju , susu tersedia. mudahkan ?
  • Mengikut kajian  dari Collaborative Group on Hormonal Factors in Breast Cancer (2002) , menyusukan bayi anda mengurangkan risiko terhadap kanser payudara. Oleh itu, mencegah adalah lebih baik dari merawat, kan ? Jadi jangan malas-malas untuk menyusukan bayi anda.
  • Susu ibu mengandungi Imunisasi yang tinggi kepada penyakit dan membantu membina sistem imunisasi dalam badan bayi – 80% dari sel dalam susu ibu adalah macrophages, iaitu sel yang membunuh bakteria, fungus dan virus.  Bayi yang menyusu terlindung dari pneumonia, botulism, bronchitis, staphylococcal infections, jangkitan telinga & German measles (campak).
  • Menyusukan anak juga mengurangkan risiko ibu dari menghidapi kanser ovari.
  • Menyusukan anak membantu mengurangkan berat badan ibu!  Haa.. ibu2-ibu mesti bersorak kegirangan membaca fakta ini. haha. maklumlah, masa mengandung berkilo2 berat di”ternak” dalam badan. Buat pengetahuan pembaca, setiap sesi menyusu membakar 500 kalori sehari!  Itulah sebabnya, ibu-ibu yang menyusu badan lebih cepat kembali ke bentuk badan yang asal daripada ibu-ibu yang memberikan anak mereka susu formula. 
  • Susu ibu amat disyorkan oleh World Health Organization & Unicef!
  • Susu ibu membantu mengeluarkan meconium dari perut bayi – meconium adalah sejenis lendir melekit yang memang sedia ada dalam usus bayi.  Kolastrum @ susu awal ibu, adalah merupakan cecair unik yg boleh mengeluarkan lendir itu dari perut bayi. Subahannallah. betapa hebatnya ciptaan Allah ini.
  • Susu ibu memelihara bayi dari penyakit Crohn – Penyakit ini adalah penyakit yang berkaitan dengan usus.  Penyakit ini sangat kronik.  Ia adalah radang perut yang boleh menyebabkan bengkak pada bahagian dalam usus.  Penyakit ini sangat susah untuk diubati, tapi kajian menunjukkan susu ibu dapat menghalang dari bayi untuk menghidapi penyakit ini.
  • Menyusukan bayi anda dapat mengurangkan risiko menghidapi kanser endometriosis.

ibu-ibu kat luar sana kalau ada lagi informasi berkenaan Khasiat Susu Badan ni, marilah bersama kita berkongsi. boleh tinggalkan nasihar bernas di ruangan komen.
-SELAMAT MENYUSUKAN BAYI ANDA !-

with love,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...