Blog ini telah di lahirkan untuk menjejaki rentetan perjalan kehidupan kami sebagai seorang IBU / EMAK / MAMA / MUMMY / UMIE / BONDA & ABI / ABAH / PAPA / DADDY / WALID / AYAHNDA kepada permata hati kami. Blog ini juga untuk di jadikan kenangan kepada permata hati kami untuk memahami suka duka perit pedih gembira bahagia tatkala membesarkan mereka. Harapan kami agar anda semua sudi berkongsi pengalaman / pendapat / buah fikiran / cadangan dan sebagainya dengan menitipkan sedikit nasihat bernas untuk permata hati kami di ruangan komen. Terima kasih dan semoga hidup anda di rahmati oleh-Nya. BUT AM NOT MOMMIES-TO-BE ! just wanna share the ILMU & Experienced from frens that I know serba sedikit. haha !

Fan Pages : HERNYZAR HELMIZAN

♥ ILMU : Kurma Untuk Ibu Hamil ♥


KURMA
Nabi Muhammad SAW bersabda:
"Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat".

Nabi Muhammad SAW bersabda: 
"Berilah makanan kurma pada wanita yang hamil sebelum dia melahirkan, sebab yang demikian itu akan menyebabkan anaknya menjadi seorang yang tabah dan bertakwa (bersih hatinya)".

Buah kurma tidak mengandungi gula yang merbahaya. Ia merupakan makanan Rasulullah S.A.W & mempunyai byk khasiat. Ibu yang hamil digalakkan memakan buah kurma, bagi memudahkan proses bersalin. Ia juga elok dimakan sepanjang tempoh berpantang bagi memudahkan proses pengecutan rahim.

Antara kelebihan dan kebaikkan mengamalkan memakan buah kurma:
  • Kaya dengan zat besi - sesuai dimakan oleh wanita yang sdg dtg haid dan mereka yang mengalami masalah anemia (kekurangan sel darah merah)
  • Tidak mengandungi kolestrol
  • Kaya dengan protein (1.8 - 2%), serat (2 - 4%), glukosa (50 - 57%), Vitamin A dan C, sodium dam potassium
  • Potassium penting untuk sistem saraf yang boleh merangsang daya ingatan, meningkatkan nafsu kelamin dan meningkatkan sistem pertahanan badan. Berupaya mencegah dari barah payudara dan rahim.
  • Kandungan gulanya mudah diserap badan dan memberi tenaga segera apabila berbuka puasa.
  • Boleh diberikan kepada bayi bagi mengurangkan kesakitan
  • Memudahkan proses bersalin dan pengecutan rahim.


Abu Abdillah a.s. bersabda: 
"Buah kurma adalah salah satu buah yang berasal dari syurga dan dapat mensirnakan pengaruh sihir".

Abu Abdillah a.s. bersabda: 
"Orang yang memakan 7 buah kurma yang baik sebelum sarapan, maka pada hari itu dia tidak akan tertimpa racun, sihir dan tidak di ganggu setan".

Imam Ja'far Ash-Shadiq a.s. bersabda: 
"Barangsiapa memakan 7 buah kurma yang baik, maka cacing-cacing yang ada di perutnya akan mati".


semoga artikel ini dapat memberi panduan kepada ibu-ibu yang mengandung di luar sana. semoga beroleh anak yang soleh / solehah, sehat dan bijaksana. amin.

2 comments:

n0rraslida alias said...

suker bace!!! suker...suke! tQ sarah...sudi share!!! ^____________^

sarahhernyzar said...

hehe. makasih lid sb suke baca and follow my baby blog *hugs*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...